Wednesday, August 31, 2005

Kongkek faraj...BM saya menyedut

Seperti yang dijanjikan semalam, hari ini saya akan membelog dengan Bahasa Malaysia bersama dengan banyak orang lain. Mula-mula, saya fakir saya akan menulis karangan ini dengan Bahasa Ingerris, dan menterjemahkan kepada Bahasa Malaysia. Tidak susahlah, kerana terdapat banyak perkataan BM yang berasal dari Inggeris.

Strategi penulisan ini senang- saya akan menggunakan banyak perkataan Inggeris yang bombastik, seperti bombastik, innovatif, inisiatif, integerasi, bajet, iterasi dan posisi. Lepas tu, saya akan ejakan dengan ejaan BM. Ada kemungkinan terdapat beberapa perkataan yang tidak sah, tetapi banyak buku revisi PMR dan SPM sering mengguna perkataan bombastik untuk meningkatkan imeg buku tersebut.

Selepas sedikit pemikiran, nampaknya strategi ini tidak baik sangat. Ini hanya akan menindaskan BM. Akan tetapi, saya rasa saya telah menulis terlalu banyak, dan penterjemahan kepada BM akan menjadi kesakitan dalam punggung. Saya akan berhenti di sini.

Kongkek faraj...BM saya menyedut.

Kod sumber Bahasa Inggeris di bawah.

As promised along with many other people, I will be making an entry in BM for today. Initially, I thought I would write the entire paragraph in English, then translate it to BM. I should not be too difficult, since many BM words are derived from English words.

I would only need to use many bombastic sounding English words like bombastic, innovative, initiative, integration, budget, iteration, investigation and position. Then, I can simply spell them in a BM fashion, and viola! Of course, some might not be legit words, but then, revision books that try to portray an image of progressiveness tack on many English adjectives on their covers anyway.

After some thought , it seems to be a bad strategy that will do nothing more than insult a language. But then I think I have written too much and the translation will be a pain in the ass, so we will leave it as that.

Fuck chi bai...my BM sucks.

The English source code is available below.

Labels: